Restaurant E.D. is een nieuw restaurant in de scholengemeenschap ROC Mondriaan Invitez te Den Haag. Het restaurant is voor en door studenten gerund. Het motto is educatie van duurzaamheid in de horeca. In E.D. is het menu gebaseerd op waste,100 % vega en 100% alcoholvrij. Er staan thematafels en tussen de gangen door worden er spellen, met als onderwerp duurzaamheid, gespeeld. Er worden filmpjes getoond en er wordt nadruk op etiquette en de basishandelingen betreft serveren en koken gelegd. Ook zijn er diverse interacties met de gasten om het groene bewustzijn te vergroten. Zoals weegschalen per tafel, waar de gasten kunnen zien of ze de voedselverspilling tegen kunnen gaan: bordje niet leeg dan gaat het op de weegschaal.
Wie produceert ,als tafel zijnde, het minste afval?
Duurzaam serveren is nog geen alom bekend begrip. Daarom zijn wij al doende aan het leren. Lettend op duurzame materiaalkeuze, circulair werken, keuze van de grondstoffen, veel zelf maken, energieverbruik, voedselverspilling verminderen en uiteraard nog veel meer. Maar, bij duurzaamheid serveren is het ook belangrijk om de brigade en gasten te informeren betreft wat ' groen' serveren is. En, dat duurzaamheid belangrijk is. Natuurlijk, zonder opgeheven vingertje.
De gasten zijn een avondje uit en we moeten ze een heerlijke avond voorschotelen!
De nog meest voorkomende alcoholvrije wijn, is wijn waarvan de alcohol achteraf uit de wijn is verwijderd. Tijdens de normale vergisting van druiven wordt druivensuiker omgezet in alcohol met behulp van gisten. Daarna wordt het met speciale techniek de alcohol er uit ' gefilterd'. Er zijn tegenwoordig ook nieuwere technieken, die de kwaliteit van de alcoholvrije wijn bevorderen. Zoals de vacuümtechniek. Alcoholvrije wijn wordt steeds populairder en is zijn negatieve imago van' druivensap' aan het verliezen.
In alcoholvrij bier kan 0 tot 0,1% alcohol zitten en in alcoholvrije wijn maximaal 0,5%. Advies is om het altijd aan de brigade na te vragen! In restaurant E.D. proberen we bij minimaal bij één gang een alcoholvrije wijn te serveren. Om zo de gast er mee kennis te laten maken.
De afgelopen decennia is het aanbod aan dranken absoluut veranderd. Er is veel meer keus en aandacht voor ambachtelijk gemaakte dranken. Zelf gemaakt of door kleine bedrijfjes. Zo ook in het alcoholvrije aanbod. Er is zelfs sprake van melksommeliers, theesommelier, sapsommelier en watersommelier. Het woord sommelier is natuurlijk behouden aan de wijn, maar de varianten geeft aan dat in de drankenaanbod serieus werk wordt gemaakt om melk, thee, water en sappen een serieuzer podium te doen verkrijgen. Het geeft aan een specialist op een specifieke drankensoort. Daarbij heeft melk tegenwoordig een veel grotere insteek. Het is niet alleen maar van de koe, mar de consument ziet melk ook van andere producten zoals haver, amandel, soja. Hoewel melk wel wettelijk beschermd is. Maar in de volksmond wordt melk ruimer gezien dan alleen dierlijk.
Alcoholvrije cocktails luisterde in een ver verleden alleen naar de naam Mocktails. Die is achterhaald. Er zijn diverse categorienamen voor alcoholvrije cocktails. Van Virgins tot aan Happy Drinks. Happy Drinks zijn alcoholvrije dranken met een kick, drankjes waar je blij van wordt. Happy Drinks zijn ontwikkeld voor meerderjarige horecabezoekers aan wie in principe ook alcoholhoudende dranken verkocht mogen worden. Happy Drinks willen de concurrentie met alcoholhoudende dranken aangaan door het aanbod alcoholvrije dranken interessanter en spannender te maken. Het motto is: ‘Meer keuze voor het feestbeest’. Op deze website kun je allerlei receptjes en ideeën vinden omtrent alcoholvrije drankjes. Zelfs een gratis cursus.
www.happydrinks.nl
Duurzaam Gastvrij is een initiatief van de organisatie ' Een Gezond Leisureklimaat'. Op hun website staan diverse duurzame tips om klimaatverandering aan te pakken op een gastvrije manier. Je vindt ze op Duurzaam Gastvrij Speciaal voor ondernemers in horeca en recreatie. Zoals: zet minder op de menukaart, geef een foodybag mee, kleine of grote portie, voorspoelen hoeft niet, serveer blote koekjes, een potluck party ( eten wat de pot schaft) en nog veel meer.
Het keuzedeel drankenkennis 1, alcoholvrije dranken gaat over alcoholvrije dranken in de horeca. De uitgever is Boomberoepsonderwijs. De markt voor alcoholvrij groeit en overal in de markt vindt innovatie plaats. Mede door de trend van gezond leven is de vraag naar kwalitatief hoogstaande alcoholvrije dranken in de horeca sterk toegenomen. Voor horecavakmensen ligt hier een markt met onbegrensde kansen en is het the place to be. Het boek is ook de moeite waard, wanneer je niet aan het keuzedeel meedoet. Het gaat creatief om met de onderwerpen. Er is ook een digitale werkomgeving.