Elk schooljaar een nieuw onderzoekde projecten

2016MEER GROENTEN IN DE HORECA?

De onderzoeksvraag is " Op welke wijze kun je in een hoofdgerecht de algemeen aanbevolen hoeveelheid groenten serveren, bij een gemiddeld restaurant, met een prijsklasse van een hoofdgerecht tussen de 13 & 28 euro?".
De deelvragen zijn: 
-         Wat is de algemeen heersende gezondheidsrichtlijn betreft groenten?
-         Wat is de advieshoeveelheid groenten?
-         Is er een advieshoeveelheid groenten voor in de horeca?
-         Is het rendabel voor de horeca ondernemer om meer groenten te serveren?
-         Wat zou een motivatie kunnen zijn voor de ondernemer om meer groenten te serveren?

Dit onderzoek was voor de studenten een groot succes te noemen. Het kreeg uiteindelijk nationale aandacht en werd een stimulans voor diverse andere initiatieven in de voedselketen. 

Van de voortgang en resultaten  van dit onderzoek hebben de studenten een gratis online magazine gemaakt: Link naar practoraat Magazine editie 01

2017KOKEN ZOALS PIET MONDRIAAN SCHILDERDE?

De onderzoeksvraag is " Op welke wijze kun je een cuisine creëren uit de Piet Mondriaans kunststijl?".
De deelvragen zijn: 
- Wat zijn de fases van Piet Mondriaan kunststijl? Wat zijn de officiële termen hiervoor.
- Hoe ontwikkelde de verschillende stijlen zich?
- Is er een culinaire link tussen de 4 belangrijke door Piet Mondriaan bezochte steden en zijn vier stijlfases?
- Welk verband is er tussen Mondriaan en de culinaire keuken?
- Wat voor vierkant (neo-plastitsme) eten bestaat er al?
- Is er een vierkante smaak?
- Basiskleuren in smaak omzetten?
- Hoe bijzonder zijn de gebruikte kleuren van Piet Mondriaan ten opzichte van de basiskleuren. Bijv.: is zijn blauw een regulier blauw?

Dit onderzoek was in al zijn facetten grandioos te noemen. Het proces,  de inhoud, de resultaten, maar ook vooral de uitvoering van de resultaten, die het onderzoek had opgeleverd. " De vierkante smaak is in Nederland geïntroduceerd".  Extra Hulde aan deze groep studenten.  Daarbij was de eindpresentatie in het Haagse Kunstmuseum een event waar nog steeds positief aan wordt gememoreerd. De samenwerking met het museum was hecht. Nogmaals dank daarvoor. Deze groep studenten hebben van hun onderzoek een kookboekje ( Cuisine Piet Mondriaan, koken op de wijze hoe Piet Mondriaan schilderde)  gemaakt, die daadwerkelijk in de verkoop is geweest. Uitverkocht!

Ook is er met het onderwerp en inhoud een kookworkshop, speciaal  voor bedrijven, ontwikkeld. 

2017Hoe belangrijk is de ontvangst in de horeca?

De onderzoeksvraag is " Op welke manier creëer je een
ontvangst, die een positieve (6+ of hoger op een waardering van 1 tot 10) indruk achterlaat op de gasten?".
De deelvragen zijn: 
-         Wat is de definitie van een wow-effect en hoe creëer je die?
-         Wat is de advieshoeveelheid groenten?
-         In hoe verre kunnen je zintuigen afzonderlijk van elkaar beïnvloed worden?
-         Hoe kun je je concept duidelijk maken bij de entree?
-         Kan de emotie van de gast bij ontvangst verhoogd worden door middel van een hapje of
een drankje? En hiervoor een nieuwe verzamelnaam?
-         Kunnen geluidstonen worden verbonden aan smaken?


Dit onderzoek was een voorloper op de huidige trends, die nu in de horeca te zien zijn. Het gaat om beleving. De deelvragen werden in dit onderzoek ook gedurende het proces steeds belangrijker. Het is namelijk wenselijke om de indruk van de ontvangst door te zetten in de uitvoering van het komende tafelproces. 

Vanuit de voortgang en resultaten  van dit onderzoek hebben de studenten een dinercyclus gemaakt en deze toentertijd uitgevoerd. Met behulp van studenten, docenten, innovatiehuis en van de IT ROC Mondriaan opleiding  Megatronics. De uitvoering kwam mede tot stand met de horeca eerstejaars studenten en de aanwezige vakdocenten.  De diverse highlights waren ook tevens een eyeopener: de ontvangstrobot, geluid kan smaak bevorderen en de werkwijze om  het dessert( tiramisu) door de gast zelf aan tafel te laten maken. 

2018     STIMULEREN DUURZAAMHEID IN RESTAURANTS?

De onderzoeksvraag is " Welke methode is effectief bij het aantonen van duurzaamheid bij restaurants en/of gastvrijheidsbedrijven in Nederland?".
De deelvraag is: 
-       Met welke meetbare factoren kun je  de
methode van duurzaamheid bij restaurants en/of gastvrijheidsbedrijven in Nederland aantonen? Welke
indicatoren horen hier bij?
-         Werk praktische voorbeelden uit van de meetbare factoren.

Dit onderzoek had uiteindelijk een groot impact op de stimulans betreft duurzaamheid in het praktijk horeca gebouw Invitez te Den Haag. Het was een eerste aanzet om uiteindelijk in ROC Mondriaan de ' Club van Duurzaamheid' op te richten. Deze club bestaat uit onderwijs gerelateerde positieve duurzaamheidsdenkers, die met werkbare oplossingen komen om duurzaamheid in het onderwijs te stimuleren. Het ziet er nu naar uit dat deze club ook een landelijke uitrol krijgt. 

Van de voortgang en resultaten  van dit onderzoek hebben de studenten een docenten -en studenten dag georganiseerd, om op deze manier inzicht te geven in wat er op dat moment, betreft duurzaamheid in de horeca en praktijkonderwijs, mogelijk zou zijn. Daarbij was de dag zo ingericht, dat het thema duurzaamheid positief werd geprikkeld. En, dat is gelukt. 

2019THE real you?

De onderzoeksvraag is " Op welke manier kunnen food & hospitality bijdragen aan de opsporing van de
eenzame jongeren en bijdragen aan de vermindering van eenzaamheid onder jongeren 15 - 25 jaar en in de wijken Escamp en Houtwijk te Den Haag, om zodoende een waardevolle interventie te doen?".

The real you, is een concept om op diverse locaties ongedwongen  eenzame jongere op te sporen. Door een  uitgaansgevoel mee te geven om zodoende  met elkaar in contact te komen. Een evenement waar je dus alleen naar toe kan. Met een speels karakter. Ook wordt er op een ontspannen manier kennis aangedragen van mogelijkheden voor professionele begeleiding. Het is een combinatie van een escaperoom, spelletjes café, vriendendating en een uitgaansgelegenheid voor eenzame jongeren. Zonder dat het stigmatiserend op de deelnemer werkt. Het thema en uitstraling is ' detective'. Symbolisch voor op ' zoek naar jezelf'. Het concept heeft een voor -en natraject.

Helaas heeft dit onderzoek niet tot een uitvoerend eindresultaat kunnen leiden. Mede door de gekozen structuur van dit onderzoek, maar vooral omdat de toentertijd aanwezige Corona lockdown exact in de geplande afrondingsfase van het onderzoek kwam. Toen is besloten om het onderzoek te stoppen. Hoe vervelend dit ook was voor de betrokken studenten. Maar, in geen geval lag dit aan de studenten, want die hebben geweldig werk afgeleverd. Veel research leidde tot een geweldig innovatief concept. Een hele marketingstrategie, om de jongeren te bereiken, is bedacht en tussentijds is er nog een speciale workshop voor KHN gehouden, om input te verkrijgen. Daarbij zijn er samenwerkingsverbanden aangegaan met andere opleidingen, buurthuizen en welzijnswerk. 

2020HOE KAN EEN RESTAURANT
IN 2030 ERUIT ZIEN?

De onderzoeksvraag is " Met welke methode kun je horecastudenten stimuleren en inspireren om zich bewust te laten zijn van ontwikkelingen in de horeca?".
De deelvragen zijn: 
-         Wat is het verschil tussen een trend en een ontwikkeling?
-         Wat zijn de belangrijke ontwikkelingen in de horeca uit de afgelopen 30 jaar?
-         Welke ontwikkelingen zouden er in 2030 in de horeca ' ingeburgerd'  kunnen zijn?
-         Op welke manier kun je vorm geven aan een educatieve invulling om de methode te implanteren in het
           horeca onderwijs van ROC Mondriaan Den Haag

Het jaar 2030 lijkt ver weg, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Kijk maar terug naar tien jaar geleden? Was toen echt alles anders.? Zeker wanneer je deze vraag puur op de horeca projecteert? Op het gebied van food en
hospitality  valt het reuze mee. Natuurlijk is er elk jaar wel weer een trend die de kop op steekt, maar het is niet direct een zekerheid of die trend blijvend is. Trends voorspellen is een lastige. Die kunnen zomaar opkomen en
net zo snel weer verdwijnen. Een ontwikkeling voorspellen, of volgen, zit meer in de lijn om een beeld over tien jaar te kunnen krijgen. Dat gaan we dus dit jaar (2020) in het practoraat doen om zo het restaurant Orchard 2030 vorm te geven. Vanaf januari 2021, tot aan de voorjaarsvakantie, gaan we Orchard 2030 in Invitez werkelijk 
met diverse verschillende klassen draaien. Een praktijkperiode lang, die ongeveer zeven weken behelst. Op deze manier komen docenten en studenten in contact met diverse nieuwe ontwikkelingen. 

Dit onderzoek begon in het turbulente coronajaar, waarbij digitaal onderwijs een belangrijke factor was en waarbij de werkelijke fysieke praktijk niet vanzelfsprekend was. De schooldirectie vond het belangrijk om ook het practoraat door te laten gaan, maar wel op een wijze die ' Covid-Proof" was. We gingen er vanuit dat in de eerste maanden  van 2021 de praktijk weer volgens de gangbare tijden zou kunnen draaien. Daarbij werd er ook vanaf de start van het onderzoek rekening mee gehouden dat de praktijk nog wel onder de lockdown regels vallen. Plan B dus.  Uiteindelijk, met de kennis van nu, werd het Plan B. Dit plan was om de uitvoering van het onderzoek niet in een praktijkcyclus te integreren, maar vast te leggen in een documentaire. De documentaire ligt nu op de montagetafel. Zodra deze af is, zal  de documentaire vanaf deze site te zien zijn. Ook kan het materiaal voor open dagen en educatieve sessies worden gebruikt. 

Dit onderzoek heeft diverse nuttige resultaten opgeleverd, zoals de ontwikkeling van een digitale recepten qr-code, een mobiele tafelbar, anderhalvemetertafelsetting, diverse ' breinfop' gerechten, digitale projectiemenukaart met de daarbij behorende website  en een innovatieve combinatie van een doggy -en goodiebag. Oftewel de 'De Toegift' genaamd. Deze 'De Toegift' zal de komende jaren daadwerkelijk in Invitez worden gebruikt. 

2021Vega(n)yaki?

De onderzoeksvraag is " Op welke uitvoerende manier kan er een vega(n)yaki, in praktijkgedeelte van Invitez ROC Mondriaan in Den Haag te Koningin Marialaan 9, worden gerealiseerd?

De deelvragen zijn: 
-         Stel een definitie vast waaraan een vega(n)yaki aan moet voldoen.
-         Op welke manier kun je studenten, gasten en docenten  enthousiast krijgen voor de vega(n)yaki?
-         Bedenk/onderzoek/ voer uit, een educatieve en haalbare methode om de vega(n)yaki dagelijks, op Invitez, in productie te  kunnen laten gaan.
-         Met welke grondstoffen en recepten kun je de vega(n)yaki op educatieve wijze ondersteunen?”

Met deze onderzoeksvraag zijn we in deze periode druk mee bezig. U kunt de voortgang van dit project op deze site volgen: vega(n)yaki

2022Restaurant E.D.

Duurzaam Educatief Diner voor een ieder!

Op maandagen en dinsdagen wordt er in het schooljaar 2022/23 op het ROC Mondriaan in Den Haag, te Koningin Marialaan 9, een educatief duurzaamheidsdiner georganiseerd. Voor deze gelegenheid is er een
speciaal restaurantconcept gecreëerd: Restaurant E.D. Hier koken en serveren studenten met een duurzame insteek. Het daadwerkelijk toepassen en kennis slurpen vloeien in elkaar over. De kers op de appelmoes is dat de studenten en medewerkers van ROC Mondriaan Invitez allemaal een keer worden uitgenodigd om dit concept te ondergaan. Het leerproces snijdt dus aan twee kanten: doen en zelf ervaren. 

Met deze onderzoeksvraag zijn we in deze periode druk mee bezig. U kunt de voortgang van dit project op deze site volgen: https://excellentestudenten.nl/E.D./index.html