Op de hoge scholen is er een lectoraat en op de mbo's een practoraat. Beide ' raten' hebben -onderzoek doen- als doel, maar bij het practoraat ligt het accent vooral op doen. Een lectoraat wordt geleid door een lector en een practoraat door een practor. Wil je meer weten over het fenomeen practoraa?. Hierbij de link:
Practoraten.nl – Platform voor praktische innovatie
De eerste groep excellente studenten van het practoraat FoodInnovation & Concepts hadden zich de 'Foodies' genoemd. Practor Pierre Wind begeleidde deze groep 'Foodies', maar ze regelden en beslisten, met betrekking tot hun onderzoek, alles zelf. Je kon hun onderzoek rechtstreeks volgen via de Foodies op Facebook, Instagram of Twitter . In januari was hun onderzoek klaar en presenteerden met een live-event en een digitaal magazine. Nu diverse groepen later komt het practoraat nog steeds met innovatieve onderzoeken. Uiteraard uitgevoerd door zeer gemotiveerde studenten.
In het schooljaar 2016-2017 startte de eerste groep excallente studenten met de twee practoraten. Elk schooljaar is er weer een andere groep met een andere onderzoeksvraag. Welke onderzoeksvragen de leidraad zullen worden is nog afwachten. Het uitgangspunt is om met een onderzoeksvraag uit het bedrijfsleven aan de slag te gaan. Komende maanden zal de onderzoeksvraag worden verworven en zullen er 'vingeroefeningen' worden gepraktiseerd. In het programma nemen we studenten op een verrassende wijze mee in de wereld van onderzoek. We prikkelen de nieuwsgierigheid, bevorderen hetkritisch denken en stimuleren de omgevingsgerichtheid. We dagen uit en brengen de studenten in contact met het bedrijfsleven om ze zo extra bagage te bieden voor hun verdere ontwikkeling. In de periode voor de allereerste onderzoeksvraag gaan we de excellente student werven en delen van het didactische aspect toetsen. Dit zal gepaard gaan onder de titel 'vingeroefeningen'. In dit tijdspad is het ook belangrijk om het practoraat onder studenten en docenten te laten leven
HOE KIJK JE ERGENS NAAR!
Alles draait tegenwoordig om beleving. Excellente producten en diensten zijn niet meer genoeg om klanten c .q. gasten (meer dan) tevreden te krijgen, ze te enthousiasmeren, te verrassen, te binden. Hospitality is niet alleen aanwezig in de horeca, maar nagenoeg in elke sector aanwezig Er is dus meer nodig om van gasten fans of zelfs ambassadeurs te maken. Beleving en binding zijn de centrale thema's.
De onderzoeksvraag zou zich in specifieke werkvelden als zorg, horeca
of voedselproductie kunnen bevinden, De vraag kan op een specifiek product
of productgroep liggen, maar ook op concepten. Zelfs zou het zo kunnen zijn dat er uit een vraag een geheel nieuw concept komt. Practor Pierre Wind zegt:
"Food innovation wil niet zeggen dat er altijd een nieuw product uit moet komen. Maar een frisse kijk kan een vernieuwde visie opleveren".
INFO
Koningin Marialaan 9
2595GA Den Haag
Telefoon: 088 6663301
info@rocmondriaan.nl